Standardy obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym oraz katalogi usług, karty usług zostały zaprojektowane, opracowane i udostępnione przez Ministerstwo Sprawiedliwości w celu wprowadzenia rozwiązań ułatwiających komunikację obywatela z wymiarem sprawiedliwości i uproszczenie świadczenia usług interesantom.

W ramach standaryzacji zostały wdrożone we wszystkich sądach jednolite wytyczne dotyczące postępowania podczas obsługi interesanta, a także w zakresie informacji udzielanych w określonych rodzajach spraw, z którymi interesanci najczęściej przychodzą do sądu, przyczyniając się do podniesienia jakości usług świadczonych przez sądy.

Dodatkowo Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło dedykowany portal internetowy poświęcony standaryzacji, na którym obok informacji dotyczących określonych kategorii spraw – kart usług, zostały zamieszczone edytowalne wzory wniosków i pism możliwych do wykorzystania przez interesantów. Portal Wdrożenie Standardów Obsługi Interesanta dostępny jest pod adresem: https://wsoi.ms.gov.pl/

W związku z wprowadzeniem rozwiązań ułatwiających komunikację obywatela z sądem, uproszczeniem świadczenia usług interesantom, w tutejszym sądzie wdrożono opracowany i udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości katalog usług, karty usług dla interesantów. 

Usługi to wybrane rodzaje spraw z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, nieletnich, gospodarczego, pracy i ubezpieczeń społecznych, z którymi interesanci najczęściej zgłaszają się do sądów. 

Poszczególne rodzaje spraw zostały opisane w odpowiedniej karcie usługi. Karta usługi dla interesanta to informacja wskazująca, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować konkretną sprawę, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować.

Karty usług zostały podzielone na:

  • Karty usług podstawowych, które obejmują sprawy najczęściej świadczone zarówno przez sądy rejonowe, okręgowe, jak i apelacyjne. Udostępniono 30 kart usług, które dotyczą m.in.: wydawania odpisów i kopii, wydawania zapisu dźwięku / obrazu i dźwięku z posiedzenia lub rozprawy, informacji o funkcjonującym systemie darmowej pomocy prawnej, uzyskanie klauzuli wykonalności,  
  • Karty usług uzupełniających, które obejmują sprawy świadczone tylko przez sąd rejonowy. Udostępniono 55 kart usług uzupełniających dla sądu rejonowego, które dotyczą m.in.: stwierdzenia nabycia spadku, przyjęcia lub odrzucenia spadku, podziału majątku wspólnego, pozwu o zapłatę, pozwu o alimenty, pozwu o zapłatę wynagrodzenia.

Poniżej zamieszczono uproszczony dostęp do poszczególnych kart usług wraz z wzorami pism.

USŁUGI PODSTAWOWE

USŁUGI UZUPEŁNIAJĄCE ŚWIADCZONE PRZEZ SĄD REJONOWY

Zachęcamy do zapoznania się z wyżej wskazanymi kartami usług i wzorami pism.

Katalog usług dla interesantów to scalony dokument zawierający 85 kart usług podstawowych i uzupełniających świadczonych przez sąd rejonowy wraz z wzorami pism. Katalog usług jest dostępny pod adresem https://wsoi.ms.gov.pl/do-pobrania/katalogi-uslug/

Karty usług wraz z wzorami pism są dostępne:

Jednym z elementów wdrożonych standardów w sądach powszechnych jest monitorowanie jakości obsługi interesantów. Dążąc do zapewnienia jak najlepszej jakości obsługi interesanta w tutejszym sądzie, w imieniu kierownictwa sądu zwracamy się z uprzejmą prośbą o wypełnienie anonimowej ankiety oceny satysfakcji interesanta. Wyrażone uwagi i opinie pozwolą wyjść naprzeciw Państwa oczekiwaniom, a tym samym przyczynią się do doskonalenia jakości obsługi interesanta w sądach.

Ankieta oceny satysfakcji interesanta jest dostępna:

Zachęcamy również do zapoznania się z pozostałymi informacjami zamieszczonymi na portalu Wdrożenie Standardów Obsługi Interesanta.

Objaśnienia:

- symbol danej usługi

- nazwa usługi

- Karta usługi udostępniona interesantom w wersji pdf, a znajdujące zastosowanie do poszczególnych kart usług wzory pism i formularze są udostępniane w pliku pdf oraz w edytowalnej wersji pliku Word (doc).